- Friss Hírek
- A lábnyomról / kislábnyomról
- Rezsicsökkentés gyorstalpaló
- Erdő is, Energia is
- Másfélfokos életmód
- Másfélfokos blog
- Kislábnyomos életmód
- Kislábnyomos életmód - gyűjtemény
- Kislábnyomos életmód - videók
- Kislábnyom tippek
- Kislábnyom tippek - gyűjtemény
- Kislábnyom Hírek
- Érdemes rápillantani
- Szezonális szemezgető
- Igazságosság ökológiai korlátok közt
- EnergiaKözösségek
- Közösségi Energia - Gyűjtemény
- Hasznos eszközök
- Letölthető anyagok
- Kislábnyom Hírlevelek
Hogyan beszéljünk a gyerekeknek a klímaváltozásról, anélkül, hogy megijesztenénk őket?
A klímaváltozás és az ellene való küzdelem sajnos gyermekeink életének része lesz, ezért nagyon fontos, hogy minél többet halljanak, tudjanak róla, és arról is, hogy mit tudnak tenni egy reménytelibb jövő érdekében. Nem mindegy azonban, hogy mit, mennyit, és hogyan beszélünk nekik a témáról. Ha nem szeretnénk megrémíteni őket a fenyegető tényekkel, fogadjuk meg a Rainforest Alliance szakembereinek tanácsait!
1. Szedjük össze a tényeket – A tudomány jelen állása szerint a klímaváltozás már zajlik, és nagyrészt az ember okozza. Rengeteg azonban a félrevezető információ, úgyhogy nézzünk utána a bizonyítékokkal alátámasztott tudományos ismereteknek.
Segítségünkre lehet a Klímabarát háztartások – útmutató családoknak című kiadvány, és a Klímabarát háztartásoktól a klímabarát közösségekig útmutató is, amelynek 7. fejezetében rengeteg hasznos anyagot, kiadványt, honlapot és gyerekeknek való játékot is találunk!
2. Kezdjük az alapokkal - Nekünk is nehéz megemészteni a klímaváltozás problémáját, elképzelhetjük tehát, hogy a – különösen kisebb - gyermekeknek kifejezetten bonyolult és ijesztő lehet a dolog. Ne támadjunk rájuk az üvegházhatású gázokkal és olvadó sarki jéggel, kezdjük valami megfoghatóbbal. Például magyarázzuk el, hogyan „lélegzik” be a szobanövényeink az általunk kilélegzett gázokat, és hogyan kapunk tőlük mi ezért „cserébe” oxigént egy nagyon jól működő, kölcsönösen hasznos rendszerben. Ahhoz, hogy később megértsék a klímaváltozást, érteniük kell a szénkörforgást is.
Az egymással összefüggő rendszerek megismeréséhez elég egy nagyot sétálnunk, felfedeznünk a környéket, és megvitatnunk a főbb kérdéseket: Honnan jön az ivóvizünk és hova megy, miután eltűnt a lefolyóban? Honnan jön az élelem? És a levegő, amit belélegzünk?
Feltétlenül tisztázzuk, hogy a „környezet” nem egy távoli hely, hanem a minket közvetlenül körülvevő világ, és mi, a benne létező élőlények mindannyian függünk egymástól, akár nagyvárosokban, akár külvárosokban, akár az esőerdőben élünk.
Ha úgy látjuk, már készek rá, jöhet a nem is olyan egyszerű globális szénkörforgás. Meséljük el nekik, hogy az elmúlt nagyjából 200 évben, az ipari forradalom kezdete óta, az emberek felrúgták a légkör szén-egyensúlyát, mert rengeteg extra szén-dioxidot engednek a levegőbe, ld. például erőirtással és a fosszilis tüzelőanyagok égetésével. Ez az extra szén-dioxid, és egyéb üvegházhatású gázok felgyűlnek a légkörben, és mint egy takaró, felmelegítik a Földet.
Ne feledjük tisztázni a különbséget éghajlat és időjárás között! Segítheti a jobb megértést, ha a gyermekek megkérdezik a kérdésben az idősebbeket, nagyszülőket, szomszédokat, akik nagy valószínűséggel tudnak mesélni a saját életükben megélt éghajlatot érintő változásokról.
3. Nem csak a mi feladatunk – A gyerkőcök természetesen nem csak tőlünk kéne, hogy halljanak a klímaváltozásról, de az iskolákban egyelőre nem esik elég szó a témáról. Pedig a mai diákság felnőttkori életét valószínűleg számos területen befolyásolja majd a probléma.
Szülőként jelezhetjük az iskola felé, mondjuk a szülői értekezleten, hogy fontosnak tartjuk a klímaoktatást, és javasolhatunk hazai programokat (az MTVSZ, a Reflex, a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület stb. szervezésében) vagy az Internetről letölthető hasznos kiadványokat, mint amilyen például az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) klímaváltozással kapcsolatos foglalkoztató könyve. A Klímaváltozás Jelvényprogram (Climate Change Challenge Badge) című oktatócsomag 5 és 18 éves kor közötti gyermekek és fiatalok számára kínál szórakoztató feladatokat a játszva tanulás szellemében.
4. Mutassunk nekik sikertörténeteket – Hangsúlyozzuk, hogy bár a klímaváltozás sürgető probléma, nem vagyunk tehetetlenek vele szemben. Számos pozitív példát találunk a helyi közösségek kibocsátás-csökkentő erőfeszítéseitől és faültetési kampányaitól kezdve a világméretű összefogásig (ld. az ózonréteg védelmében tett hatékony globális intézkedéseket).
Még hatásosabb, ha olyan gyerekekről mesélünk nekik, akik bátran a tettek mezejére léptek, és akár a saját kormányukat is beperlik, ha a klímáról van szó! Ilyen pl. az USA-ban az Our Children’s Trust, akik a jelen és jövő generációk biztonságos klímához való jogáért harcolnak.
Hazai példákért kukkantsunk bele a Klímabarát háztartásoktól a klímabarát közösségekig útmutató 5-6. fejezetébe vagy a Kislábnyom projektbemutató kiadványba, amelyben klímabarátan élő családok esettanulmányait találjuk.
5. Biztassuk őket cselekvésre - Az alábbi listában konkrét, gyerekeknek való ötleteket találunk. Bármelyikhez fognak majd, igyekezzenek bevonni a barátaikat is!
- Mérjük meg közösen a saját karbon-lábnyomunkat és gondoljuk át, hogyan tudnánk csökkenteni a kibocsátásainkat!
- A fák, az erdők, és az esőerdők fontos szövetségeseink a klímaváltozás elleni harcban. Támogassuk a megmentésükért dolgozó szervezetek munkáját, csatlakozzunk zöldítő kampányaikhoz, kövessük az erdőkímélő életmódra vonatkozó tanácsaikat.
- Ültessünk fákat a kertünkbe, iskolaudvarra, közösségi kertbe, játszótérre, parkba vagy támogassuk a zöldfelület-növelő kezdeményezéseket a környezetünkben.
- Ha a gyerekek már elég nagyok a közösségi médiához, használhatják a társaik körében tudatformálásra és figyelemfelhívásra, de követhetnek pl. inspiráló Instagram és egyéb oldalakat is a témában.
Fordította és adaptálta: Antal Orsolya, GreenDependent
Forrás: http://www.rainforest-alliance.org/articles/how-to-talk-to-kids-about-climate-change
Képek forrása: Lieke van der Vorst illusztrátor, http://liekeland.nl