Fenntartható és nyereséges: egy vietnámi cég forradalmasítja a farmergyártást

Első hallásra valószínűleg meglepő, hogy éppen egy ázsiai, szocialista országban sikerül forradalmasítani a köztudottan nagy környezetterheléssel működő textilipart, de a vietnámi Saitex eredményei magukért beszélnek: a vállalat nem csak a víz- és energiaigényét, valamint károsanyag-kibocsátását, de ezzel együtt a működési költségeit is töredékére csökkentette.

Míg egy farmernadrág előállításához máshol átlagosan 80 liter vizet használnak, a Ho Si Minh-városban működő gyárban mindössze 8 decilitert, a felhasznált víz 98 százalékát pedig újrahasznosítják. A vegyszerekkel teli szennyvizet összetett szűrőrendszerekkel iható minőségűre tisztítják, amit a cég tulajdonosa demonstrált is az újságíróknak. A Saitexnél olyan korszerű mosógépekkel dolgoznak, amelyek a hagyományos berendezéseknél 75 százalékkal kevesebb vizet fogyasztanak, így évente 430 millió liter vizet spórolnak meg. 2 millió dollárt fektettek csak a vízellátás korszerűsítésébe.

Az áramfogyasztást pedig egy briliánsan egyszerű módszerrel csökkentették le: a ruhadarabokat szárítógépek helyett az üzemépület tetején lévő ablakok alatt, a nap melegével és a csarnokból felfele áramló levegővel szárítják. Az elektromos áramot kizárólag megújuló forrásból, nap- és biomassza-erőműből nyerik.

A hatékony környezetbarát beruházás hátterében természetesen kőkemény üzleti racionalitás is van: a beruházások mindössze 6 éven belül megtérülnek, lévén a Saitex évente 1,7 millió dollárt spórol meg csak a víz- és áramköltségen a versenytársaihoz képest. A jövőben pedig a nem csak a környezeti, de a társadalmi hatások forradalmasítására készülnek, szakítva ugyanis a textilipar olcsó munkaerőre építő gyakorlatával, azt tervezik, hogy az Egyesült Államokban nyitnak két üzemet.

A cég olyan nagy márkáknak készít farmereket, mint a Ralph Lauren, a Tommy Hilfiger vagy a Calvin Klein.

 

Szerkesztette: Mihály Edina, GreenDependent

Megjelent a Kislábnyom hírlevél 2019. áprilisi (112.) számában.

 

További olvasnivalók a témában:

Feltűnően olcsó volt a farmerod? Valami nem stimmel...

A „Made In Europe” ruhacímke gazságos igazsága

 

Forrás és képek forrása: https://g7.hu/vallalat