Gyerekjáték: a kevesebb több

Mélyebben merülnek el játékaik világában a gyerekek, ha kevesebb játék áll rendelkezésükre. Kreatívabb, leleményesebb módon játszanak kevesebb játékkal. A nagy játékmennyiség eltereli a kicsik figyelmét, nem tudják élvezni a minőségi játékidő lehetőségét.

Saját környezetünkben is rácsodálkoztunk már több alkalommal, hogy a konyhaszekrény alsó rekeszébe elpakolt két darab kopott edénnyel órákig elbíbelődik a gyerek, ha a folyamatot nem zavarjuk meg felnőttes okoskodásunkkal. Ugyanakkor a gyerekszoba zsúfolt játékpolcairól sorra ledobálja azokat a játékokat, amelyet az üzletben „élethalálharccal” vetetett meg magának.

Az Ohioban lévő Toledo Egyetem kutatói 36 kicsi gyerek viselkedését figyelték miközben fél-fél órát játszhattak a gyerkőcök, első esetben 4, második esetben 16 játékkal. Arra a következtetésre jutottak, hogy a kevesebb játékkal sem unatkoztak, jóval kreatívabb módon találták fel magukat, és több módon elszórakoztak a játékkal, belefeledkezve a tevékenységbe.

Az általuk készített tanulmány eredményei között szerepel az a következtetés is, hogy a játékok bősége a gyerekeknél figyelemelterelést és koncentrációzavart okozhat. A sok játék közül képtelenek választani, sokaságuk megakadályozza a gyerekeket, hogy belefeledkezzenek a játékba és rácsodálkozzanak a folyamatra, hogy ők találjanak ki és fedezzenek fel újabb játék-lehetőségeket.

Gyereknevelés témakörben akár a népszerű magyar szakembert, Vekerdy Tamást, akár a nemzetközi hírnevű Sir Ken Robinson tanácsait hallgatjuk, egyértelmű, hogy az oktatási rendszer sokszor háttérbe szorítja a kreativitás kialakítását és fejlesztését. Ezért is kellene még a szigorúan korlátolt oktatási rendszerbe való bekerülés előtt figyelni a gyerekek szerteágazó alkotókészségének fejlesztésére.

Természetesen a „sok” és „kevés” fogalmak a játékmennyiség esetében is viszonylagosak. Egy tehetősebb családba született gyerek képtelen értékelni valamelyik játéksorozat századik darabját, így az hulladékká válik, mielőtt játszott volna vele. Más családban a legolcsóbb (sokszor gyenge minőségű és környezetszennyezőbb), egyszerű játékdarab is örömet szerez.

Mindenesetre, a gyerekeiknek kevesebb játékot megengedő vagy megengedhető szülők ne aggódjanak a kevés játék miatt, hiszen amellett, hogy a környezetet kímélik, gyerekeik kreativitásának is teret adnak.

 

Fordítás és összefoglaló: Péter Emőke, Eco-Trend, GreenDependent

Megjelent a Kislábnyom hírlevél 2018. januári (104.) számában.

 

 

Forrás: https://www.treehugger.com/family/kids-play-better-when-they-have-fewer-toys.html és http://www.telegraph.co.uk/science/2017/12/05/many-toys-bad-children-study-suggests/

Képek: Péter Emőke